Norsko Skialpy 2015 – FOTOREPORT

Je středa 11.3.2015 a mě začíná docházet, že se právě plní dva z mých velkých snů – navštívit Skandinávii a vyrazit na skitouring do nějaké opravdu top destinace.

Sedím spolu s dalšími osmi lidmi v dodávce a vyrážíme na dlouhou cestu na jejímž konci je vesnička Sæbø a náš kemp.

Vlek za autem je tak nacpaný páry lyží, splitboardy, batohy a jídlem, že jsme měli problém ho vůbec zavřít. Do útulných chatek přijíždíme ve 3 ráno a naše představy o třeskuté norské zimě berou lehce za své když zjišťujeme, že okolo není žádný sníh a je 8° nad nulou. Nikdo nemá po 30 hodinách v autě síly na víc než zalehnutí do spacáku.

Probouzíme se do slunečného rána a nad námi se tyčí majestátní kopce, které se příkře zvedají přímo od vody fjordu. Zjišťujeme, že to s tím sněhem zas tak špatné nebude, na kopcích v okolí vidíme, že začíná na úrovni 200m.n.m. a laviny vyjeté z úzkých žlabů jasně naznačují, že ho je dost.

Snídáme na slunci před chatkou, vybalujeme, voskujeme lyže a po domluvě s naším rádcem a kamarádem Rosťou, který má místní hory v malíku vyrážíme do na blízký vrchol Veirahaldet. Zde poprvé stoupáme nad hranici řídkého lesa a s každým výškovým metrem se nám otevírají další a další kýčovité pohledy na norské fjordy a štíty pohoří Sunnmøre Alpen. V dáli vidíme majestátní pohoří Jotunheimen a Atlantický oceán.

Slunce praží, obloha je bez mráčku a začíná nám docházet, že lepší to být téměř nemůže. Po svačině na vrcholu sjíždíme krásnou širokou plání zpět k autu a plni zážitků se vracíme do kempu na společnou večeři a zaslouženou plechovku piva.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Další dny se odehrávají v podobném rytmu – vstáváme brzy, autem dojíždíme k nástupu na túru a celé dny chodíme v nádherném prostředí oblasti Møre og Romsdal. Někdy stíháme sjezdů víc, jindy je túra na celý den. Počasí nám přeje, celkem bylo azuro pět dní z osmi, což je na Norsko v březnu dost dobré skóre. Prašan se bohužel nekoná, ale i ve firnu se dá jezdit skvěle a především zjišťujeme, že v takovýchhle kulisách je hlavní stejně cesta nahoru.

Jen jeden den nám prší, tak vyrážíme alespoň na pěší túru kolem fjordu a na kopec kam vede turistická stezka. Zažíváme jiné Norsko. Prší. Všude je nasáklý mech, nízký pokroucený les listnáčů porostlých lišejníkem. Skály, kamení, vyvrácené stromy a mlha. Jsme promočení a od bláta, ale baví nás to, má to velice silnou atmosféru.

Zažíváme sjezd po ledovci Kolåstinden s téměř kolmým kuloárem, nádherný firn na svazích pod vrcholkem Fingeren i svačinu v horském hnízdě na hřebeni pod vrcholkem Sore Snarhornet. Stavíme skoky, děláme lavinová cvičení, fotíme, překonáváme nečekané koryto potoka, slézáme po špatném odbočení trávou a mechem k silnici s lyžemi na ramenou.

Překonáváme technické problémy a odřené paty. Chodíme po slakline, chytáme si ve fjordu večeři, někteří se tam chodí po ránu i koupat. Především ale šlapeme do kopců, lezeme na vrcholy s lyžemi na batohu a sjíždíme po nádherných pláních zpět do údolí. Vnímáme krásu hor.

Osm dní uteče jako voda a nás čeká dlouhá cesta domů a nepříjemný návrat do všední reality. Všichni jsme však spokojení, opálení a plní zážitků, které z nás jen tak nezmizí. Jedno víme jistě – Nosko se svými horami, fjordy, úžasnou přírodou a geniem loci je místem, kam se chceme určitě vracet!

Za podporu a zapůjčení vybavení děkujeme našim partnerům LUSTI, Bugabooshop a telemark.cz, bez jejichž přispění by nebylo možné tento zájezd zorganizovat.

Chceš se dozvědět o nových akcích a fotoreportech jako první?